Zelná šťáva a nadýmání

Dobrý den, chtěl bych si zlepšit zdraví pitím zelne šťávy, ale nemohu se na internetu dozvědět, co je tzv. " Příliš velké množství vypite zelne šťávy, které způsobuje nadýmání. "Můžete mi poradit? Kupuji si pomalu bezny odšťavňovač A 8500 - jedna se tedy o šťávu bez chem. příměsí. S pozdravem Jan

Dobrý den, je chvályhodné, že se chcete pustit do ozdravného pití zelné šťávy. Má skutečně výtečné účinky, je plná vitamínů (C, E, B, kyselina listová a další), stopových prvků a minerálů. Červené zelí je prospěšnými látkami nabitější než zelené. Podle toho, co se o zelí dočtete, pomáhá při zklidnění žaludečních vředů, na lepší trávení, údajně je prospěšné při zbavování se přebytečných kil, léčbě bolavých klubů a dalších neduhů, a někteří se domnívají, že může být dobrou prevencí vzniku rakoviny. Nenašla jsem vědecké studie, které by se věnovaly konkrétně zelí, nicméně je dobřeprokázané, že vysoký příjem antioxidantů jako například vitamin C, má ochranný účinek na buňky, které pak mají menší sklon ke zhoubnému bujení. Musím upřímně říci, že považuji konzumaci čerstvé zeleniny a ovoce a pití zeleninových a ovocných šťáv za prospěšné prakticky vždy. Je dobré brát v potaz celkový zdravotní stav, někdo třeba nemůže moc ovoce při cukrovce, někdo může mít alergie, někdo nesmí některé duhy zeleniny kvůli dně, při užívání některých léků (Warfarin například) atd.. Pokud byste trpěl nějakou nemocí či užíval léky, poraďte se s Vaším paktickým lékařem, zda pro Vás neplatí nějaká omezení. Ohledně zelí naštěstí nevím o žádném škodlivém účinku kromě nadýmání. Jako ostatní košťálová zelenina a luštěniny obsahuje i zelí látky, které způsobují plynatost. U zelí jde především o vlákninu, kterou naše tělo neumí zpracovat a složený cukr rafinózu. U někoho se nadýmání projeví více, u někoho méně. Nejúčinější způsob, jak tomu předejít, je zelí uvařit, nicméně pak přijdete o většinu zdravých propěšných látek. Druhým způsobem, jak naložit se zelím a zvýšit jaho blahodárné účinky a zároveň zmírnit nadýmavost, je fermentace neboli kvašení. K nakrouhanému zelí přidáváte jen sůl a koření (například kmín, který omezuje nadýmání). Fermentované zelí nejen že je bohatší na vitamín C, ale funguje jako probiotikum a prebiotikum. I z kysaného zelí můžete připravit jen šťávu. Většina kupovaného kysaného zelí není připravená pouze přirozeným kvašením, je buď vařená nebo obsahuje přidané chemické látky ke konzervaci. Proto je lepší připravit si zelí doma, receptů opět naleznete na internetu velké množství. To, jak moc plynu se bude po zelí tvořit zrovna Vám, závisí na tom, jak zdravé je Vaše střevo, jak dobře je Vaše trávicí trubice osídlena hodnými bakteriemi, také na tom, jaký máte jinak jídelníček, v neposlední řadě na Vaší osobní toleranci. Doporučuji, abyste s pitím šťávy začal až potom, co si dát pár dní lehčí dietu či jednodenní hladovku. Hodně pijte. Začněte s menším množstvím (tedy zkuste malou sklenku a ne celý půllitr) a zkuste, jak to na Vás účinkuje. Pokud byste měl velké nadýmání po malém množství, zkuste nejprve šťávu z kvašeného zelí a také jiné zeleninové šťávy. Receptů na jejich výrobu najdete na interntetu spoustu. Až se Vaše tělo trochu očistí a střevo se osídlí správnými bakteriemi, které Vám pomůžou dobře trávit, zkuste znovu čistou zelnou šťávu. K osídlení střeva hodnými bakteriemi můžete využít kvašené a fermentované výrobky od jogurtů přes zelí až po koupená probiotika. Ke zmenšení plynatosti po zelné šťávě a k lepšímu trávení obecně můžete pít bylinkové čaje s obsahem fenyklu, anýzu, kmínu. Čaje koupíte v lékárně i běžně v obchodě. Přeji Vám, aby se Vám Vaše usílí o lepší zdraví pomocí čerstvých šťáv dařilo a cítil jste se dobře. S pozdravem MUDr. Soňa Boušková